Barbara Safran de Niverville

ARTIST PROFILE

Barbara Safran de Niverville’s mixed media drawings and low relief works explore the tension between beauty, natural forces and ecological discourse, a domain between wilderness and civilization. Born in New York City, Barbara has made her home in the Moncton, NB area since 1979. Known primarily as a landscape painter, she received her Bachelor of Fine Arts degree with Distinction from Mount Allison University, Sackville, NB in 1977. In 2014, Barbara completed her Master of Fine Arts degree at the Lesley University College of Art and Design (formerly the Art Institute of Boston), Cambridge, MA. Honors include the Alumni Award for the most progress during the MFA program and the Sheila Hugh MacKay Master of Fine Arts Scholarship. In July 2015, Barbara participated in the SÍM artists’ residency in Reykjavik, Iceland, where she researched the interaction between glacial water and geothermal activity.

Les œuvres en médias mixtes et les bas-reliefs par Barbara Safran de Niverville explorent la tension entre la beauté, les forces naturelles et le discours écologique, un domaine entre l’étendue sauvage et la civilisation. Née à la ville de New York, Barbara demeure à la région de Moncton, NB depuis 1979. Reconnue comme peintre du paysage, elle a reçu son Baccalauréat en arts visuels avec distinction de Mount Allison University en 1977. En 2014, Barbara a complété sa Maîtrise en arts visuels à Lesley University College of Art and Design (auparavant Art Institute of Boston), Cambridge, MA. Les honneurs incluent le Prix des Anciens Étudiants pour le plus de progrès durant le programme de maîtrise et la Bourse Sheila Hugh MacKay pour la maîtrise en arts visuels. Durant le mois de juillet 2015, Barbara a participé à la résidence d’artistes SÍM à Reykjavik, Islande où elle a recherché l’interaction entre l’eau glaciale et l’activité géothermique.

ARTIST STATEMENT

Miniature worlds reveal humanity’s interference with the natural environment and signal the tension between beauty and decline.

My work explores the complex relationship between the man-made and the organic within the built environment, where invasive plants thrive in disturbed ecosystems. Using a combination of natural and synthetic materials, my low relief panels and paintings present a visual metaphor for the hybrid quality of the natural world. I question our concept of the garden and reveal an undercurrent of anxiety within the shifting dialogue between nature and culture. My process focuses on the materiality of the art object itself. Natural forms, transparency, opacity, and the serendipitous effects of poured paint evoke the vitality of plant life. The Japanese notion of wabi creates harmony between disparate elements.

Barbara Safran de Niverville, 2015

THE DARK WATER SERIES 2015

The series Dark Water, Dark Matter, explores an attraction to the obscurity of dark water and combines beauty with an elemental anxiety. Unnerving in its dark associations, dark water attracts and seduces us; we could be absorbed or even drown in its depths. The need for water is primordial, but is this water clean and fresh? Our 'blue' planet may be turning shadowed colors: bluish or greenish-black. Even so, its tiny ripples fascinate. Its bubbles and foam trace delicate moving graphics, ephemeral drawings that stay with us. Linear images, engraved in Plexiglass capture the impression of this sinuosity and recall certain Japanese woodblock prints. Night Tree began this series with its combination of incised Plexiglass and textured, dark panels

EAU SOMBRE, MATIERE SOMBRE 2015

une nouvelle série en développement

La beauté se combine avec une inquiétude élémentaire dans la série Eau sombre, matière sombre, une exploration de l’attraction à l’eau noire et à l’obscurité. Cette eau foncée nous attire et nous séduit d’une façon craintive. On serait possiblement absorbé et noyé par ses profondeurs. Le besoin de l’eau est primordial, mais est-ce cette eau reste propre et fraîche? La planète dite bleue commence à tourner des couleurs ombrées. Pourquoi est-elle noir bleuâtre ou verdâtre? Quand même, ses petites ondulations nous fascinent. Ses bulles et ses mousses délicates tracent des graphiques en mouvement, des dessins éphémères qui restent avec nous. Les images linéaires, gravées dans le plexiglas, captent l’impression de cette sinuosité et rappellent certaines gravures sur bois japonaises. L'arbre de la nuit a débuté cette série avec la combinaison de plexiglas incisé avec un panneau texturé et peint en couleurs foncées.

Barbara Safran de Niverville, CV